Nyhetsbrev 1, 2009

Välkommen till vårt nya nyhetsbrev som vi nu sjösätter inför valrörelsen som snart startar för EU valet i juni och kyrkovalet i september.Innehållet kommer att vara information om valen, lokala nyheter, inbjudningar och Moderat politik. Brevet sänds som mail och allas mailadresser är skyddade, endast några få i styrelsen har tillgång till uppgifterna. Vill du höra av dig om något är du välkommen att maila på moderaternas@gmail.com Eller ringa mej på hemtelefonen 08-882010 Har du en nyhet som bör komma in i detta nyhetsbrev så skriv till mig på moderaternas@gmail.com

Torbjörn Erbe

Ett riktigt valår har inletts.

Söndagen den 7 juni 2009 är det EU-val och söndagen den 20 september 2009 Kyrkoval. Då tyvärr så få röstade vid de förra valen är det mycket viktigt att vi moderater gör det. Det är nämligen så att vid få röstande totalt, ger varje röst större chans till ytterligare mandat.

Vi moderater i Brännkyrka församling har haft ordförandeposterna både i Kyrkoråd  och Kyrkofullmäktige sedan 12 år tillbaka, då vi bröt den socialdemokratiska eran.  Att vara medlem i Kyrkan är att ta ansvar för ett tusenårigt kulturarv. Vi har satsat stort på musiken i Brännkyrka och har nu fyra organister anställda och ska också byta ut den nuvarande orgeln till en ny med större spännvidd och vackrare klang för att kunna genomföra våra musikaliska åtaganden på ett bättre sätt.  Den gamla Kyrksjön  på gärdet nedanför kyrkan kommer att återställas under 2010. Det blir mera som en vattenspegel och en mycket fin park runt vattnet. Ett återstående projekt denna mandatperiod är korutsmyckningen i Brännkyrka kyrka. Det nya koret som kom till vid ombyggnaden av kyrkan på 70-talet behöver större utsmyckning. För närvarande är tre mycket kända glaskonstnärer sysselsatta med att lämna förslag på denna. Det blir spännande att se vad de kommer fram till!
Inger Braun
Ordf. i Kyrkorådet

Älvsjö Stadsdelsnämnd sammanträder            26 mars kl. 18
Lönelördag kampanj i Fruängen                      28 mars
Styrelsemöte i Brännkyrkamoderaterna           15 april kl. 19
Älvsjö Stadsdelsnämnd sammanträder            23 april kl. 18
Möte om Söderortsvisionen på kolgrillen i Liljeholmen        23 april kl 19
Lönelördag kampanj i Fruängen                     25 april
Styrelsemöte i Brännkyrkamoderaterna            5 maj kl 18.30
Förbundsstämma Stockholmsmoderaterna 8-10 maj
Älvsjö Stadsdelsnämnd sammanträder            14 maj kl. 18
Lönelördag kampanj i Fruängen                      30 maj
Styrelsemöte i Brännkyrkamoderaterna            3 juni kl 18.30
Sveriges Nationaldag firas på Herrängens Gård 6 juni
Val till EU parlamentet                                      7 juni
Älvsjö Stadsdelsnämnd sammanträder            11 juni kl. 18

Välkommen till insändar träff
Du är härmed inbjuden till en fortsättningsträff där du kan lära dig mer om att skriva insändare. Träffen syftar även till att föra en diskussion kring insändarnätverkets arbetsformer. Insändarnätverket syftar till att öka skrivandet i Stockholmsregionen. Kopplat till nätverket finns en hemsida där du kan få tips och idéer på insändare samt möjlighet att direkt på webben sända din insändare till vilken redaktion du vill i Sverige. Besök www.moderaterna.net/insandare för mer info. Vi kommer även att starta en skrivarstuga vilken man är välkommen att delta i under våren. Under insändarträffen kommer mer information att ges.

Tid:     2009-03-25, kl. 18.00– ca 20.00
Plats:     Schönfeldtska praktsalen, Stora Nygatan 30 i Gamla stan
Förtäring:     Smörgås, kaffe och mineralvatten serveras från kl. 17.30
OBS:    Alla intresserade medlemmar är välkomna till denna träff.
Anmälan:     Anmälan e-postas till stockholm@moderat.se senast den 20 mars.
Fredrik Schulte

Insändarstuga
Insändarstugan syftar till att föra en dialog angående insändarskrivandet samt en möjlighet att tillsammans utbyta idéer och skriva insändare. Vid vissa tillfällen kommer även talare att bjudas in för att öka kunskapen inom insändarnätverket, vilka och när är i dagsläget inte klart. Schema för våren 2009
Datum        Plats
Torsdag den 2 april    AU rummet, plan 2, Stora Nygatan 30
Torsdag den 7 maj    AU rummet, plan 2, Stora Nygatan 30
Torsdag den 4 juni    AU rummet, plan 2, Stora Nygatan 30

Vid dessa tillfällen serveras det även lättare förtäring i form av smörgås, mineralvatten och kaffe.
För mer information och anmälan till insändarstugan var vänlig kontakta; Johan Eldh eldh_johan@hotmail.com eller Christian Berg christianberg@gmail.com

Vet du någon du tror skulle vilja bli medlem?
Varje dag möts vi av händelser, stora som små. Det kan uppröra, förvåna eller intressera. Vi har, eller skapar oss en uppfattning om det. Så är det även med politiken. Säkert har du en uppfattning om vad du tycker är rätt och fel, bra eller dåligt. Att påverka det som händer innebär inte att du måste kandidera till riksdagen eller kommunfullmäktige.  Alla har inte tid. Men att påverka kan också vara att stödja idéer, exempelvis genom ett medlemskap. Det finns flera sätt att bli medlem:
•    Ring telefonnummer 0939-100 30 00. Medlemsavgiften på 100 kronor belastar då automatiskt din telefonräkning. Tänk på att fråga den som betalar telefonräkningen om lov först.
•    Teckna ditt medlemskap direkt på webben http://moderaterna.net/action/bli-medlem/ och betala online med ditt kreditkort.

Kandidatrekrytering
Den 19 september 2010 är det val till riksdag, landstings- och kommunfullmäktige. Moderaterna gjorde ett framgångsval 2006 och vi har ambitionen att attrahera ännu fler människor att rösta på oss 2010.
Moderaterna i Brännkyrka har ambitionen att få in 50 intresseanmälningar från människor som kan tänka sig att kandidera för oss. Detta arbete startar nu genom att du kan registrera ditt intresse för att kandidera 2010.  Inget är bindande. I augusti 2009 kommer du få ta slutlig ställning till om du vill kandidera eller ej. Anmäl ditt intresse redan idag. Om du har frågor kan du maila dessa till moderaternas@gmail.com
Med hopp om att få se dig som moderat kandidat 2010!