Nyhetsbrev 5, 2009

Det är nu det gäller, få så många som möjligt att gå och rösta, du själv, vänner, arbetskamrater, grannar, nära och kära.Där du kan, när du kan, det är nu det är dags att göra det!
Lycka till!
Torbjörn Erbe
Ordförande
Välkomna till vår familjedag!

Nationaldagen lördagen den 6 juni 2009
I parken på Herrängens Gård
Klockan 15-18

Birgitta Stjärneback sjunger & underhåller!

Det blir även tipspromenad, chokladhjul, fiskdamm och lotterier.
I vår servering finns grillad korv med bröd samt kaffe/te/saft med gott nybakat bröd
Ta gärna med vänner och bekanta.
Alla är hjärtligt välkomna!

Färdsätt: Egen bil eller buss 144, hållplats
”Herrängens Gård”, följ skyltar.

Gunnar Hökmark skriver:

I Europaparlamentet lagstiftar vi om gemensamma frågor som berör varje land och varje samhälle. Förutsättningarna för nya jobb i Brännkyrka, i Stockholm och i Sverige avgörs av de beslut som fattas av oss gemensamt i Europaparlamentet. Det är inte för att vi har förlorat något inflytande. Jobben i Brännkyrka, företagandet i Stockholm har sedan lång tid varit beroende av andra förutsättningar än dem vi själva kan fatta beslöt över.

Den inre marknaden i EU innebär att alla svenska företag kan exportera oavsett gränserna i hela Europa. Samtidigt som vi som konsumenter lätt kan köpa produkter, som finns i våra affärer, från hela Europa. Det är inte bara till Sverige vi är beroende i dag utan vi är beroende av varandra över hela Europa och det kräver också gemensamma beslut.

Vi behöver ett europeiskt samarbete som bidrar till att föra Sverige och Europa ur krisen. Och det handlar om en politik som kräver beslut på en gemensam europeisk nivå. Annars riskerar vi att Europas länder öser statsstöd in i sina företag och konkurrerar med hur mycket man betalar, istället för att vi får fram nya företag och nya jobb med växande marknader. Eftersom vår ekonomi är gemensam behöver vi gemensamma beslut, annars skulle de stora länderna bara fatta sina beslut, och så fick alla andra följa efter. Det skulle lätt kunna leda till statsstödskaruseller utan att konkurrenskraften blir bättre eller jobben fler.

Vi ska satsa på de nya jobben, de nya produkterna och tjänsterna, inte konservera de gamla företagen med överkapacitet, svag konkurrenskraft och låga löner. Tänk om vi en gång hade behållit textilindustri och varvsindustri genom subventioner och statsstöd. Då hade våra pengar gått åt till att betala företag utan egen överlevnadskraft samtidigt som vi hade hindrat de nya företagen att växa fram.

Det är det gemensamma vi ska arbeta med, inte använda EU till att styra över andra och detaljreglera vardagen för människorna.

Gunnar Hökmark